Κανονισμός Διαμεσολάβησης κέντρου

Άρθρο 1- Πεδίο Εφαρμογής

Το παρόν έχει συνταχθεί προκειμένου να διέπει και να εφαρμόζεται στην διαδικασία διαμεσολαβήσεων και υποχρεωτικών αρχικών συνεδριών διαμεσολαβήσεων που διεξάγονται υπό την εποπτεία του κέντρου διαμεσολάβησης FILEAS Δ center (εφεξής χάρη συντομίας «το κέντρο»), το οποίο εδρεύει στην Αθήνα επί της Σόλωνος αρ. 132

Άρθρο 2- Ορισμοί

Διαμεσολάβηση: Είναι η διαρθρωμένη διαδικασία στην οποία προσέρχονται τα μέρη μιας διαφοράς εκούσια και επιθυμούν να την επιλύσουν με την βοήθεια ενός διαπιστευμένου διαμεσολαβητή. Η διαδικασία διέπεται από τις αρχές της εμπιστευτικότητας και του απορρήτου. Ο,τιδήποτε λεχθεί στη διαδικασία της διαμεσολάβησης δεν μπορεί να κοινολογηθεί ούτε να χρησιμοποιηθεί σε δικαστήριο. Σε περίπτωση επίτευξης συμφωνίας αυτή μπορεί να αποκτήσει εκτελεστότητα, δηλαδή να έχει ισχύ δικαστικής απόφασης.

Διαμεσολαβητής: Ο διαμεσολαβητής δεν είναι διαιτητής, ούτε δικαστής, είναι το τρίτο, αντικειμενικό, αμερόληπτο, ουδέτερο και ανεξάρτητο πρόσωπο που διευκολύνει την διαπραγμάτευση των μερών με στόχο την εξωδικαστική επίλυση διαφοράς. Οι Διαμεσολαβητές του κέντρου, διαθέτουν άρτια εκπαίδευση και εξειδίκευση έκαστος στο αντικείμενο του και δεσμεύονται από τον Κώδικα Δεοντολογίας του κέντρου αλλά και τον Κώδικα Δεοντολογίας Διαμεσολαβητών κατά τα οριζόμενα στον ν. 4640/2019. Διευκρινίζεται ότι ο Διαμεσολαβητής δεν παρέχει νομικές συμβουλές στα μέρη ούτε ενεργεί ως νομικός σύμβουλος.

Υπαγωγή διαφοράς σε διαδικασία διαμεσολάβησης: Η συμφωνία των μερών να υπάγουν τη διαφορά τους σε διαδικασία διαμεσολάβησης, η οποία μπορεί να εμπεριέχεται και σε ρήτρα σύμβασης.

Άρθρο 3- Διαδικασία Διαμεσολάβησης

  1. Προετοιμασία Διαμεσολάβησης. Το μέρος το οποίο επιθυμεί να κινήσει την διαδικασία διαμεσολάβησης υποβάλλει γραπτώς αίτημα διαμεσολάβησης στο κέντρο στο οποίο εμπεριέχει τα στοιχεία επικοινωνίας των μερών, των νομικών παραστατών και μία σύντομη περιγραφή της υπό διαμεσολάβηση διαφοράς. Το εν λόγω αίτημα δύναται να αποσταλεί στο κέντρο και μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail). Το επισπεύδον μέρος είτε ο διαμεσολαβητής του κέντρου , επιδιώκει την έγκριση ως προς το πρόσωπο του διαμεσολαβητή. Η επιλογή διαμεσολαβητή γίνεται απευθείας από το επισπεύδον μέρος, είτε από το κέντρο, με βάση την εξειδίκευση και την εμπειρία καθενός εκ των διαμεσολαβητών. Τον Διαμεσολαβητή δύναται να επικουρούν και άλλα πρόσωπα (λ.χ. βοηθός, εκαπιδευόμενος υπάλληλος του κέντρου), ενώ δυνατή είναι η συνδιαμεσολάβηση)
  2. Πρακτικό Υπαγωγής σε Διαμεσολάβηση. Αφού λάβει ο Διαμεσολαβητής έγκριση, συντάσσεται από κοινού με τα μέρη και τους νομικούς τους παραστάτες, το πρακτικό υπαγωγής διαφοράς σε διαμεσολάβηση, αφού διαπραγματευτούν μεταξύ τους, τους όρους. Μεταξύ των όρων αυτών αυτών αποτελεί και η αμοιβή του διαμεσολαβητή, η οποία επίσης συμφωνείται εγγράφως. Αντίγραφο του πρακτικού υπαγωγής, χορηγείται σε κάθε ένα μέρος της διαφοράς.
  3. Ο Διαμεσολαβητής οφείλει να είναι ουδέτερος και αμερόληπτος και υποχρεούται να γνωστοποιεί στο κέντρο αλλά και στα μέρη ο,τι θα μπορούσε να επηρεάσει την ανάληψη υπόθεσης, λόγω γεγονότων τα οποία θα μπορούσαν να επηρεάσουν την αντίληψη του.
  4. Πληροφορίες που πρέπει να προσκομίζουν τα μέρη στον Διαμεσολαβητή. Για την καλύτερη προετοιμασία του διαμεσολαβητή για την διενέργεια Διαμεσολάβησης, τα μέρη πρέπει να παραδώσουν στον Διαμεσολαβητή, έγγραφο, το οποίο να περιέχει ευσύνοπτα το ιστορικό, την περίληψη της διαφοράς, συνοπτικά τους ισχυρισμούς του μέρους και τα ζητήματα τα οποία έχουν δημιουργήσει τη διαφορά. Δικόγραφα προσκομίζονται μόνον κατά τη κρίση του μέρους, που θεωρεί ότι πράγματι θα βοηθήσουν στην καλύτερη αντίληψη του Διαμεσολαβητή ως προς την υπό διαμεσολάβηση διαφορά.
  5. Κύρια Διαδικασία Διαμεσολάβησης. Το κέντρο με τον Διαμεσολαβητή καθορίζουν τον τόπο και χρόνο διενέργειας των συναντήσεων διαμεσολάβησης (τόπος, χρόνος κλπ), με τη σύμφωνη γνώμη των μερών. Το κέντρο εποπτεύει τη διαδικασία διαμεσολάβησης. Την ημέρα της διαμεσολάβησης, τα μέρη που έχουν την εξουσία διάθεσης του αντικειμένου της διαφοράς, προσέρχονται αυτοπροσώπως , είτε μέσω τηλεδιάσκεψης, υποχρεωτικά μετά των νομικών παραστατών.
    Η κύρια διαδικασία διαμεσολάβησης απαρτίζεται από κοινές ή κατ’ ιδίαν συναντήσεις, κατά την κρίση του Διαμεσολαβητή. Είναι δυνατή η πρόσκληση τεχνικού συμβούλου προκειμένου να παρασχεθούν στα μέρη εξιδιασμένες γνώσεις της επιστήμης ή τέχνης, σε περίπτωση που άπαντα τα μέρη συμφωνούν σε αυτό.
    Η διαδικασία διέπεται από την αρχή της εμπιστευτικότητας, δηλαδή οτιδήποτε λεχθεί από τα μέρη, νομικούς παραστάτες και λοιπούς παριστάμενους, δεν μπορεί να κοινολογηθεί, ούτε να χρησιμοποιηθεί σε Δικαστήριο, ούτε κάποιος παριστάμενος (λ.χ. Διαμεσολαβητής) να εξετασθεί ως μάρτυρας σε τυχόν δίκη. Στην διαδικασία δεν τηρούνται πρακτικά.
  6. Εκούσιος Χαρακτήρας Διαμεσολάβησης. Η διαμεσολάβηση έχει εκούσιο χαρακτήρα, συνεπώς τα μέρη προσέρχονται εκουσίως και παραμένουν για όσο επιθυμούν.
  7. Εκτελεστότητα συμφωνίας. Κατά τα οριζόμενα στον ν. 4640/2019, η συμφωνία των μερών, δηλαδή το πρακτικό διαμεσολάβησης, δύναται να αποκτήσει εκτελεστότητα. Το μέρος που το επιθυμεί δύναται να το προσκομίσει στη γραμματεία του κατά τόπον και καθ’ύλην αρμοδίου Δικαστηρίου και ούτω αποκτά εκτελεστότητα, καταθέτοντας το σχετικό παράβολο.

Άρθρο 4- Πέρας της Διαμεσολάβησης

Η διαδικασία της Διαμεσολάβησης περατούνται όταν:

  • Συνταχθεί και υπογραφεί πρακτικό διαμεσολάβησης, δηλαδή συμφωνητικό επίλυσης διαφοράς.
  • Ο Διαμεσολαβητής συντάξει πρακτικό αποτυχίας.
  • Κάποιο εκ των μερών ή ο Διαμεσολαβητής, δηλώσει προς όλους τους παριστάμενους της διαμεσολάβησης ότι δεν μπορεί πλέον να συνεχιστεί η διαμεσολάβηση.
  • Κάποιο εκ των μερών επιθυμεί να αποχωρήσει, χωρίς να εξηγήσει την αιτία αποχώρησης.

Ο Διαμεσολαβητής μετά το πέρας της Διαμεσολάβησης, ενημερώνει εγγράφως για το πέρας της Διαμεσολάβησης. Επίσης μετά το πέρας της Διαμεσολάβησης, τα έγγραφα τα οποία είχε εις χείρας του ο Διαμεσολαβητής ή το κέντρο, καταστρέφονται.

Άρθρο 5- Αμοιβές

Η αμοιβή του κέντρου, του διαμεσολαβητή τυχόν άλλων υπαλλήλων και προσώπων που επικουρούν την διαδικασία, συμφωνούνται κατά περίπτωση. Η αμοιβή περιλαμβάνει τη μελέτη φακέλου, την προετοιμασία, τις επαφές (αποστολή e-mail,τηλεφωνικές κλήσεις), την διερεύνηση έγκρισης του προσώπου για την διενέργεια διαμεσολάβησης, συναντήσεις που θα απαιτηθούν και την κυρίως διαμεσολάβηση. Σε περίπτωση μεγάλου όγκου, το κέντρο δύναται να ορίζει συνδιαμεσολαβητή, για την καλύτερη ανταπόκριση στην υπόθεση.

Άρθρο 6- Απαλλακτική ρήτρα

Το κέντρο, ο/οι διαμεσολαβητής/τές δεν υπέχουν ευθύνη για οτιδήποτε έγινε ή παρελήφθη αναφορικά με την διαδικασία διαμεσολάβησης, εκτός αν η πράξη αυτή συνιστά παράβαση καθήκοντος. Αν κατά τη διάρκεια της διαμεσολάβησης το ένα μέρος λάβει γνώση παραβάσεων των ως άνω κανόνων, αλλά συνεχίσει χωρίς να διατυπώσει επιφυλάξεις, ή να γνωστοποιήσει τη διαφωνία του, το μέρος θεωρείται ότι έχει παραιτηθεί από το δικαίωμα επίκλησης αυτής της παράβασης.

Άρθρο 7- Εφαρμοστέο Δίκαιο- Αρμοδιότητα Ελληνικών Δικαστηρίων

Το ελληνικό δίκαιο εφαρμόζεται στην διαμεσολάβηση, ανεξαρτήτως τόπου συνάντησης, αρμόδια είναι τα δικαστήρια της Ελλάδας τα οποία έχουν αποκλειστική διεθνή δικαιοδοσία να δικάζουν οποιαδήποτε διαφορά ανακύψει εξαιτίας ή σε συνδυασμό με τη διαδικασία διαμεσολάβησης κατά τον παρόντα κανονισμό.